Juha Laakso
Musta – Black
25.5.–18.6.2023
Musta painoväri on ollut taidegrafiikan perusväri kautta aikojen. Musta viiva tai pinta luo painokuvan, joka on mystisen samettinen tunnelmaltaan. Musta on vastakohta valkoiselle, jotka yhdessä luovat kuvan paperille. Musta väri on vastakohtien väri, joka liitetään tyylikkyyteen, oppineisuuteen mutta myös suruun ja kuolemaan.
Kuvani ovat arjen estetiikkaa. Päiväkirjaotteita havainnoista. Taiteen tekemisessä matkan määräpää ei ole päämäärä, vaan kuljettu matka. Määränpää on lopputulema tekoprosessin aikana koetusta. Se on prosessi, jonka aikana oivallukset ja kokemukset ovat linkki ihmisenä olemisesta
Työstän kuviani taidegrafiikan fotogravyyri- valotusmenetelmällä. Fotogravyyritekniikassa yhdistyvät taidegrafiikan traditio ja nykyaika. Tekniikassa on monia työvaiheita: kuvan muokkaus kuvankäsittelyohjelmalla, valotettavan filmin tulostus, painolaatan valmistus, laatan valotus ja painokuvan vedostus käsityönä. Menetelmän rakeinen ja pehmeä jälki muistuttaa akvatinta -tekniikkaa ja muodostaa rikkaita sävyjä – hennon vaaleasta syvän samettisen tummuuteen.
This exhibition is a tribute to the traditions of printmaking. The black ink has been the basic color of graphic arts throughout the centuries. A black line or surface creates a printed image that has a mystical velvety feeling. Black is the opposite of white, which together create an image in printmaking on paper. It is the color of opposites, which is associated with elegance, scholarship, but also with sadness and death.
My pictures are everyday aesthetics. Diary notes of perception. In making art, the destination of the journey is not the destination, but the journey traveled. The destination is the end result of what was experienced during the process. It is a process during which insights and experiences are the link of being human.
I process my images using a method called photopolymer gravure exposure of graphic arts/ printmaking. This technique combines the tradition of printmaking with contemporary graphic arts. There are many work steps in the technique: editing the image with an image processing program, printing the film to be exposed, manufacturing a plate, exposing the plate and printing the image by hand. The grainy and soft imprint of the method is reminiscent of the aquatint technique and creates rich tones – from soft light to deep velvety darkness.
https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/juha-laakso
kuva: Aukusti Heinonen